Software to support the digital transformation of the doctoral training process at the University of Matanzas

Authors

  • Alfredo David Morales Alfonso Universidad de Matanzas
  • Walfredo González Hernández Universidad de Matanzas
  • Ricardo Patricio Medina Chicaiza

Keywords:

digital transformation, doctoral training, software

Abstract

Universities are introducing more and more technologies to digitally transform themselves, which leads to a cultural transformation that allows them to obtain added values. The paper deals with the implementation of a software for the digital transformation of doctoral training processes at the University of Matanzas. A systematisation of digital transformation is carried out in order to describe its fundamental processes, as well as the main models that allow its introduction in universities. The methodology used is Rational Unified Process because this software will also be integrated with others in the digital ecosystem of the university. This methodology allows a detailed description based on graphical models of each of the software development processes. Finally, the phases of the system implementation are described using the Unified Modelling Language.

 

References

Chen, L. A., Mewburn, I., & Suominen, H. (2023). Australian doctoral employability: a systematic review of challenges and opportunities. Higher Education Research & Development, 1-18. doi:10.1080/07294360.2023.2240715

Cuenca Fontbona, J., Matilla, K., & Compte Pujol, M. (2020). Transformación digital de los departamentos de relaciones públicas y comunicación de una muestra de empresas españolas. Revista de Comunicación, 19(1), 75-92. doi:10.26441/RC19.1-2020-A5

Consejo de Ministros (2005). Normas y resoluciones vigentes para el desarrollo de los grados científicos en la República de Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba. La Habana.

Díaz-Canel Bermúdez, M. (2019). Decreto - Ley No. 372/2019 Del Sistema Nacional de Grados Científicos (GOC-2019-772-O65). Gaceta Oficial de la República de Cuba. La Habana.

Fernández, A., Gómez, B., Binjaku, K., & Meçe, E. K. (2023). Digital transformation initiatives in higher education institutions: A multivocal literature review. Education and Information Technologies, 1-33. doi:10.1007/s10639-022-11544-0

Fonts Fernández, C. L., & Stable Rodríguez, Y. (2024). Modelo de Competencias Digitales, Informacionales y Mediáticas para la Transformación Digital. Revista gestión de las personas y tecnología, 17(49), 31-52.

González Campos, J. A., & Núñez Valdés, K. P. (2019). Perfil de egreso doctoral: una propuesta desde el análisis documental y las expectativas de los doctorandos. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(18), 161-175. doi:10.33010/ie_rie_rediech.v10i18.604

Hansong, C., & Zhen, T. (2022). Environmental uncertainty, resource orchestration and digital transformation: A fuzzy-set QCA approach. Journal of Business Research, 139, 184-193. doi:10.1016/j.jbusres.2021.09.048

Löhr, G. (2023). Do socially disruptive technologies really change our concepts or just our conceptions? Technology in Society 72(1-6), 102160. doi:10.1016/j.techsoc.2022.102160

Medina Chicaiza, P., & González Hernández, W. (2020). Metodología para el desarrollo de cursos virtuales de apoyo al aprendizaje combinado en el bachillerato unificado del Ecuador. Revista Ingeniería, Matemáticas y Ciencias de la Información, 6(12), 13-24.

Rodríguez, R. E., Díaz, I. V. R., Navarro, D. C. R., & Álvarez, Y. S. (2023). Transformación digital y resistencia al cambio en la Educación Superior. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(11), 124-135.

Rumanti, A. A., Rizana, A. F., & Achmad, F. (2023). Exploring the role of organizational creativity and open innovation in enhancing SMEs performance. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(2), 100045. doi:https://doi.org/10.1016/j.joitmc.2023.100045

Saborido Loidi, J. R. (2019). Del Sistema Nacional de Grados Científicos (GOC-2019-774-O65). Gaceta Oficial de la República de Cuba. La Habana.

Santana Garriga, L. Á., & Deler Ferrera, G. (2023). La transformación digital en el contexto socioeducativo cubano. Referencia Pedagógica, 11(1), 59-74.

Silva Fernández, M. A., & Sanzana Müller, P. C. (2023). Aprendiendo ciencias desde la infancia a la adultez: Historias de vida del estudiantado doctoral chileno y estadounidense en relación con sus experiencias y visiones sobre la naturaleza de la ciencia abierta y cerrada. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-15. doi:10.15359/ree.27-1.14510

Superior, M. d. E. (2024). Resolución 26 de 2024. Gaceta Oficial de la República de Cuba. La Habana.

Thebe, L. (2020). Improving the Software Development Process in a Software Development Team - a Case Study. Master of Science in Technology. Aalto University, Helsinki.

Zafar, I., Azam, F., Anwar, M. W., Maqbool, B., Butt, W. H., & Nazir, A. (2019). A Novel Framework to Automatically Generate Executable Web Services From BPMN Models. IEEE Access, 7(93653-93677). doi:10.1109/ACCESS.2019.2927785

Published

2025-04-10

How to Cite

Morales Alfonso , A. D. ., González Hernández, W. ., & Medina Chicaiza, R. P. . (2025). Software to support the digital transformation of the doctoral training process at the University of Matanzas. Revista Cubana De Transformación Digital, 5(3). Retrieved from https://rctd.uic.cu/rctd/article/view/261

Issue

Section

Originial paper