Approach to the topic of digital citizenship from the study of scientific production in the SCOPUS database
Keywords:
scientific production, digital citizen, metric indicators, Scopus databaseAbstract
The objective of the present study was to examine the behavior of scientific production related to the topic of digital citizenship through a set of metric indicators. It had a descriptive scope from a quantitative approach, based on classic documentary analysis and metric studies of information. Visualization techniques were used for the creation, representation and analysis of the results. With a spectrum of the main results: a single author stood out due to the number of works shown, university centers were the predominant institutions, scientific collaboration has a marked presence in the conduct of the research analyzed, it was evident that the digital citizenship theme was relates to other topics of interest such as electronic learning. It is important to note that digital citizenship involves the understanding of human, cultural and social issues related to the use of Information and Communication Technologies (ICTs), as well as the application of relevant behaviors and the principles that guide it, such as ethics, the beneficial and critical use of ICTs and responsible participation in virtual communities.
References
Bennett, W., Wells, C., y Rank, A. (2009). Young citizens and civic learning: two paradigms of citizenship in the digital age. Citizenship Studies, 13(2): 105-120. https://doi.org/10.1080/13621020902731116
Cáceres, M., Brändle, G., Ruiz, J. (2015). Hacia la construcción de una ciudadanía digital: Nuevos modelos de participación y empoderamiento a través de Internet. Prisma social: Tecnologías Móviles en la Educación y Sociedad Actual, 15(16): 643-684. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5427595
Enríquez, A. y Sáenz, C. (2022) Gobierno digital: Pieza clave para la consolidación de Estados democráticos en los países del SICA. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/handle/11362/47811
Ford, E. (2019). El reto de una democracia digital. Hacia una ciudadanía interconectada. Recuperado de https://www.kas.de/documents/269552/269601/El+reto+de+la+democracia+digital+hacia+una+ciudadan%C3%ADa+interconectada.pdf/3c571428-98b1-c3b7-c47c-63cc5fb715ef?version=1.2&t=1574964153718
Gontijo, M. C. A., Hamanaka, R. Y., & de Araujo, R. F. (2021). Research data management: a bibliometric and altmetric study based on Dimensions. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication, 1(3): 1-19. https://doi.org/10.47909/ijsmc.120
Grizzle, A. y Torras, M. (2013). Media and Information Literacy: policy and strategy guidelines París. UNESCO.
Haller, M., Li, M., y Mossberger, K. (2011). Does e-government use contribute to citizen engagement with government and community? In APSA 2011 Annual Meeting Paper. Recuperado de https://ssrn.com/abstract=1901903
López, D., Angulo, J. y Mortis, S. (2021). Estado de la cuestión sobre ciudadanía digital. Una versión abreviada. Puebla / Modalidad virtual. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.31887.30880
Martínez de Armas, R. J. (2022). Producción científica sobre el envejecimiento saludable indizada en la base de datos Medline, en el período 2019-2021. Bibliotecas. Anales de Investigacion, 18(2): 1-10. Recuperado de http://revistas.bnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/486/472
Martínez, R. (2019). Ciudadanía Digital: identificación de directrices investigativas a través del mapeo de la ciencia. En X Encuentro Internacional de Investigadores y Estudiosos de la Información y la Comunicación (ICOM 2019)
Martínez, R., Martínez, A. y Rodríguez, M. (2019). Sistematización teórica sobre la Identificación Temática desde los Estudios Métricos de la Información. Revista Publicando, 6(20): 12-23. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7054938
Mazo, C. (2011). Claves para la formación ciudadana en la era digital. Revista Q. 6(11): 1-14. Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjOnvSnsfuCAxVJgIQIHYDfBnQQFnoECBcQAQ&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F3989821.pdf&usg=AOvVaw1GhOn87N5i8oDxYIaTuE6s&opi=89978449
Monreal, I.; Parejo, J. y Cortón, M. (2017). Alfabetización mediática y cultura de la participación: retos de la ciudadanía digital en la Sociedad de la Información. Revista de Educación Mediática y TIC: edmetic, 6(2): 148-167. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6943
Morduchowicz, R. (2021). Adolescentes, participación y ciudadanía digital. Revista latinoamericana de políticas y Administración de la Educación. 8(15):148-150. Recuperado de https://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/1217
Schuler, D. (2002). Digital Cities and Digital Citizens. Lecture Notes in Computer Science, 71-85. https://doi.org/10.1007/3-540-45636-8_6
Sokol, N. (2016). Métodos matemáticos aplicados a los estudios de la información. Félix Varela.
Téllez, E. (2017). Reflexiones en torno a la “ciudadanía digital.” Revista Doxa Digital, 7(13): 47-65. https://doi.org/10.52191/rdojs.2017.34
Vayas, E., Endara, D., Mena, D. (2018). Ciudadanía digital e identidad cultural de los adolescentes salasakas en Facebook: proyecto educomunicativo. Alcance: Revista cubana de Información y Comunicación, 7(16): 1-29. Recuperado de https://revistas.uh.cu/alcance/article/view/5537
Velázquez, O. (2019). Sobre la necesidad de incentivar los estudios métricos de información en la revista Medisur. Medisur, 17(3): 307-308. Recuperado de https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=92743
Zamora, I. (2020). Una aproximación a una ciudadanía digital en México: acceso, habilidades participación política. Cuaderno de investigación (72), 27p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Riselis Martínez Prince, Idania Licea Jiménez, Yunier Rodríguez Cruz, Caridad Zequeira Mora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.