Inverted classroom in blended mode mediated by Moddle for the subject Electrical Machines I
Keywords:
Interactividad, Interacci'on, aula invertida, Moodle, semipresencialAbstract
The training of professionals in Cuban universities is in constant improvement; This, among other things, requires taking advantage of the possibilities offered by Information and Communication Technologies to achieve qualitative transformations in the training process; However, the initial diagnosis revealed situations that limit the previous goal, so the objective of this work is to present a didactic structure mediated by the Moodle platform, based on the inverted classroom and the moments through which the meeting class passes for the subject Electrical Machines I. The Analytical-Synthetic and Historical-Logical methods, document observation, Moodle virtual learning environment and teaching activities were used. The proposal was evaluated through the socialization workshop with specialists. The proposed didactic structure details phases and steps, specifies their fines, at the same time it offers the way to use specific Moodle activities, for the moments through which the meeting class goes through using the flipped classroom methodology. It is concluded that the proposal has updated and valid foundations for the purposes it proposes and constitutes a way to achieve the transformation that must be achieved in Cuban universities.
References
Álvarez, Jesús A., Álvarez, T., Sandoval, Raúl J. y Aguilar, M. (2019) La exploración en el desarrollo del aprendizaje profundo. Recuperado el 2019, de: http://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v9n18/2007-7467-ride-9-18-833.pdf
Bergmann, J. y Sams, A. (2012) Flip your classroom: Reach every student in every class every
day. Recuperado el 2019, de: http://www.amazon.com.mx/s/ref=nb_sb_noss?__mk_es_MX=%C3%85M%C3%85%
C5%BD% C3%95%C3%91&url=search-alias%3Ddigital-text&fieldkeywords=flip+your+classroom
Biggs, J. (2008) Calidad del aprendizaje universitario. Madrid, ES: Narcea.
Cabero, J.; Llorente, Mª del C.; Morales, Juan A. (2013) Aportaciones al e-learning desde un estudio de buenas prácticas en las universidades andaluzas» [artículo en línea]. Revista
de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 10, n.º 1, págs. 45-60. UOC. Recuperado el 2020, de:
MES (2016) Premisas fundamentales para el diseño de los planes de estudio “E”. (2016). Recuperado el 2018, de: www.mes.gob.cu/planes-de-estudio
de Pablo, G. (2015) La Importancia de la Presencia Docente en Entornos Virtuales de Aprendizaje. Recuperado el 2019, de: https://repositorio.uam.es/handle/10486/676818
García, M., Fernández, B. M., Díaz E. y Rodríguez, J. R. (2014) Clase encuentro: herramienta fundamental en la calidad del proceso docente educativo. Recuperado el 2019, de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6145455.pdf
González, C. Fortuna., Montes de Oca, N. y Sarduy, D (2018) Análisis tecnodidáctico-matemático de los objetos del álgebra lineal. Una propuesta de tareas interdisciplinarias. Recuperado el 2019, de: https://www.researchgate.net/publication/328792236_Universidad_de_Camaguey_Ignacio_Agramonte_Loynaz_Conferencia_Cientifico_Metodologica_2018_ANALISIS_TECNODIDACTICO-MATEMATICO_DE_LOS_OBJETOS_DEL_ALGEBRA_LINEAL_UNA_PROPUESTA_DE_TAREAS_INTERDISCIPLINARI
Hernández, A. y Ansola E. (2014) La Clase Encuentro en la Modalidad Semipresencial para las carreras de Ingeniería Informática e Ingeniería Industrial. Recuperado el 2020, de: https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/39/49
Klimenko, O., García, H., Ramírez, B. y Muñoz, N. (2014) Fomento del aprendizaje profundo desde las prácticas de enseñanza en facultades de odontología, psicología, administración, educación, medicina y derecho de la Universidad cooperativa de Colombia, Seccional Medellín. Revista Psicoespacios, Vol. 8, N. 12, junio 2014, pp. 127-154, Recuperado el 2019, de: http://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios
Manso, A., Rodríguez, M., Paz, O., Jaime, L., Moya, C., & Mena, E. (2019)
Guías didácticas: experiencias de su empleo en la asignatura
Introducción a la Medicina General Integral. Edumecentro, 11(1),
-131, e-ISSN: 2077-2874. Recuperado el 2019, de:
http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v11n1/2077-2874-edu-11-01-121.pdf
Mena, M., y Diez, M.L. (2010) Diseño de Proyectos de Educación a Distancia.
Páginas en Construcción. Buenos Aires. Editorial La Crujía.
MES. (2018) Resolución No. 02 /18. Reglamento de trabajo docente y metodológico de la educación superior. Recuperado el 2019, de: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2018-o25.pdf
MES. (2016) Plan de Estudios “E” para la carrera Licenciatura en Educación. Eléctrica. Recuperado el 2019, de: https://educa.uho.edu.cu/wp-content/uploads/2016/02/20-Plan-E-Ed.-Electrica.pdf
Matos, E., y Cruz Rizo, L. (2011) El taller de socialización y la valoración científica en las Ciencias Pedagógicas. Transformación, 8(1), 10- 19. Recuperado el 2020, de: https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1598
Pimienta, I., Barbón, O., Camaño, L., González, Y., & González, S. (2018)
Efectividad de un taller para docentes de diseño de recursos
didácticos en el mejoramiento de la calidad de las guías didácticas.
Educación Médica Superior, 32(3), 80-93, e-ISSN: 1561-2902.
Recuperado el 2020, de: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v32n3/a7_1407.pdf
Pino, R., y Urías, G. (2020) Guías didácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje: ¿Nueva
estrategia? Revista Scientific, 5(18), 371-392, e-ISSN: 2542-2987. Disponible en:
https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.20.371-392
Robinson, K. (2013) Cambiando los paradigmas. Recuperado el 2019, de: https://www.youtube.com/watch?v=fkBzLlYlc64
Rodríguez, A. M. y Sosa Neira, E. A. (septiembre-diciembre, 2018) Interactividad e interacción social: procesos esenciales en educación a distancia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (55), 110 - 127. Recuperado el 2020, de: https://www.researchgate.net/publication/330316358_Interactividad_e_interaccion_social_procesos_esenciales_en_educacion_a_distancia_Interactivity_and_social_interaction_essential_processes_in_distance_education
Silva-Quiroz, Juan, Fernández, Elio y Astudillo, Andrea (2016) Modelo Interactivo En Red Para El Aprendizaje: Hacia Un Proceso De Aprendizaje Online Centrado En el Estudiante. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, núm. 49, julio, 2016, pp. 225-238. Recuperado el 2019, de: https://www.redalyc.org/pdf/368/36846509016.pdf
Vaquero, A. (2011) Bases para un nuevo modelo educativo. Disponible en: http://sociedad.elpais.com/sociedad/2011/10/02/actualidad/1317506401_850215.html
Vigotsky, L. (1987) Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Ed. Científico Técnica.
Zangara, María A. (2017) Interacción e interactividad en el trabajo colaborativo mediado por tecnología informática. Metodología de seguimiento en escenarios educativos. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Informáticas. Recuperado el 2020, de: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/67175/Tesis.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jorge E. Pacheco Ballagas, Reynaldo Alonso Reyes, Maykel Amarales Basulto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.