Tests and Tools to check the accessibilitiy of systems and web pages
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.5545985Keywords:
web accessibility, disabilities, tests, tools, web systemAbstract
With the informatization of society, important aspects of daily life such as education, health, government,
work or entertainment depend largely on the web. An accessible website allows people with different types
of disabilities to access and benefit from all the utilities that can be found there. The fundamental objective
of web accessibility is to ensure that the maximum number of people regardless of their physical or
cognitive abilities, thus facilitating equal access and opportunities, can use the web pages or systems. In
this work, a set of tests and tools are proposed to take into account to identify aspects that need to be transformed to improve the accessibility of systems or web pages. For this, a review of the existing web
accessibility guidelines and standards that define the characteristics that systems or web pages must meet
to be accessible has been carried out. As well, as tests and tools that support the verification of accessibility
in systems or web pages.
References
Balsells, L. A., González, J. C., Balsells, M. A., & Chamorro, V. A. (2017). La accesibilidad de los portales web de las universidades públicas andaluzas. Revista Española de Documentación Científica, 40(2). Obtenido de http://dx.doi.org/10.3989/redc.2017.2.1372
Barrera, Y. C., Vásquez, M. G., & González, R. A. (2017). Eaw: Evaluador de criterios de accesibilidad web para pautas relacionadas con discapacidad visual y discapacidad motora. Revista Venezolana de Computación, 4(2), 12-20.
Berrío, Z. C., Chaves dos Santos, Z. E., & Chalhub, O. T. (2020). Exclusión digital de las comunidades de personas con discapacidad en Brasil. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 31(4).
Bolino, P. E., & Harari, I. (s.f.). Accesibilidad Web: desde lo metodológico. Accesibilidad web, 37. En J. Díaz, I. Harari, & P. Amadeo, Accesibilidad Web: Una mirada integral. edulp: Editorial de la UNLP.
Comunidad de NVDA en español. (2021). NVDA en español. Recuperado el 2021, de https://nvda.es/ Cpmpliance Sheriff. (2021). CynthiaSays. Recuperado el 2021, de http://www.cynthiasays.com/
Fernández-Díaz, E., Jambrino, M. M., & Iglesias, S. P. (2019). Accesibilidad Web. La nueva era de las WCAG 2.1, la transición a las futuras WCAG 3.0. GECONTEC: Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 7(2). Obtenido de http://hdl.handle.net/10433/10341
Fundación CTIC Centro Tecnológico. (2021). Taw. Recuperado el 2021, de https://www.tawdis.net López-Zambrano, J., Moreira-Pico, J., & Alava-Cagua, N. (2018). Metodología para valorar y clasificar
herramientas de evaluación de accesibilidad web. e-Ciencias de la Información, 8(1), 172-189.
Obtenido de http://dx.doi.org/10.15517/eci.v8i1.30012
Mariño, S. I., & Alfonzo, P. L. (2017). Evaluación de la accesibilidad web. Una. Campus virtuales, 6(2), 21-30.
Mozilla Firefox. (2021). Firefox Browser Add-Ons. Recuperado el 2021, de https://addons.mozilla.org/ Ortiz, R. Y. (2020). Accesibilidad web en universidades del consejo de rectores de Chile: análisis
preliminar. ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa, 9, 220-231.
doi:DOI: 10.30827/Digibug.66369
Pagnoni, V., & Mariño, S. I. (2019). Calidad de contenidos en dominios de educación. Evaluación de la accesibilidad Web mediada por validadores automáticos. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(1), 107-127. doi:https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.10221
Sánchez, W. O. (2015). La usabilidad en Ingeniería de Software: definición y características. SIDAR. (2021). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0. Obtenido de Fundación Sidar -
Acceso Universal: http://www.sidar.org/traducciones/wcag20/es/
Varas, V. D., Agüero, A. L., Guzmán, E. A., & Martínez, M. (2015). Importancia y beneficios de la accesibilidad web para todos. X Congreso sobre Tecnología en Educación & Educación en Tecnología (TE & ET)(Corrientes, 2015).
Vergara, S. A. (2017). Desarrollo de página web accesible con contenido informativo del programa de ingeniería de sistemas de la Universidad Libre seccional Bogotá.
W3C. (2021). W3C, Web Accessibility Initiative (WAI). Obtenido de https://www.w3.org/
WebAIM. (2021). Contrast Checker. Recuperado el 2021, de https://webaim.org/resources/contrastchecker/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dayana Domecq Babie, Yisel Niño Benitez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.