Definition of an engineering process for the development of a chatbot based on established good practices

Authors

  • Maydalis Hernández Pérez Universidad de Ciencias Informáticas
  • Luis Ángel Llull Céspedes Universidad de Ciencias Informáticas

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5546033

Keywords:

activities; artifacts; chatbot; engineering process; good practices

Abstract

Chatbots are a program designed to simulate an intelligent conversation, generally with one or more humans. In the educational field, they are used to act as a teacher, student or student companion and is capable of processing natural language and offering information in a coherent way in real time through a dialogue. It is possible to find various research related to the development and implementation of chatbots such as graduate and postgraduate jobs. In these works the application of an engineering process is evidenced, which in some cases differ from each other, but have activities and good practices in common used for the development of these systems. Therefore, the objective of this research was to define an engineering process for the development of a chatbot based on good practices identified in research carried out. Thus, establishing the processes, activities and artifacts to be carried out for the development of a chatbot that allows the evaluation and training of students in a given subject.

References

Alvarez Campos, Luz Maria; Malca Diaz, Bryan Oscar. (2015). Diseño de un sistema web de búsqueda inteligente conversacional para ubicación de empresas y servicio (Tesis de ingeniero informático). Recuperado de: http://dspace.unitru.edu.pe/bitstream/handle/UNITRU/9642/ALVAREZ%20CAMPOS%2C%20Luz%20-%20MALCA%20DIAZ%2C%20Bryan.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Ariste, Jhoselyn Sofia Malaga; Ramírez, Eduardo Javier Pareja. (2020). Chatbot para el aprendizaje de la fotosíntesis utilizando la técnica web scraping (Tesis en ingeniero en Sistemas).

Recuperado:https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/58331/Ariste_MJS Ram%C3%ADrez_PEJ-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arteaga, Sleyder Daniel Maza. (2017). Análisis, diseño e implementación de un asistente tutor basado en

computación cognitiva para su uso en entornos virtuales de aprendizaje (Tesis de grado en sistemas informáticos y computación).

Recuperado:http://dspace.utpl.edu.ec/bitstream/20.500.11962/20589/1/Arteaga%20Maza%2C%20Sleyder%20Daniel.pdf

Bravo, Sergio Santos; Guerra, Esther; Juan de Lara.(2020). Testing chatbots with Charm. En Quality of Information and Communications Technology (426-438).

Recuperado: https://www.researchgate.net/publication/343985397_Testing_Chatbots_with_Charm

Busqué Somacarrera, Victor. (2018). Asistente virtual para estudiantes de la FIB (Tesis fin de grado). Recuperado de: https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/122656/133902.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cameron Gillian; Cameron, David; Megaw, Gavin; Bond, Raymond; Mulvenna, Maurice; O’Neill, Siobhan; Armour; Cherie; McTear, Michael. (Julio, 2018). Best Practices for Designing Chatbots in Mental Healthcare – A Case Study on iHelpr. Trabajo presentado en la Conferencia: Proceedings of the 32nd International BCS Human Computer Interaction Conference (HCI).

Recuperado: https://www.scienceopen.com/hosted-document?doi=10.14236/ewic/HCI2018.129

Castillo, Cabero. (2020). Rasa framework: Análisis e implementación de un chatbot (Tesis de fin de grardo).Recuperado de: https://upcommons.upc.edu/handle/2117/192794

Cortez Vásquez, Augusto; Vega Huerta, Hugo; Pariona Quispe. (2009). Procesamiento de lenguaje natural. Revista de ingeniería de sistemas e informática, 6(2). Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/304898423.pdf

Espinoza, Sonia Hoyos Elizabeth. (2020). Desarrollo e implementación de una plataforma web con chatbot para la comunicación activa entre usuario e información del portafolio de servicio de la empresa ElectricSystems de la ciudad de Guayaquil (Licenciatura en sistemas de información). Recuperado: http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/51131/1/Proyecto%20de%20Tesis-Espinoza%20Hoyos%20Sonia%20Elizabeth.pdf

Ferman, Maria Antonieta Guerra.(2018). Towards Best Practices for Chatbots (Master of Science). Recuperado de: https://chisel.cs.uvic.ca/theses/Ferman_Maria_MSc_2018.pdf

García Brustenga, Guillen; Fuertes Alpiste, Marc; Molas Castells, Núria. (2018). Briefing paper: los chatbots en educación. doi: https://doi.org/10.7238/elc.chatbots.2018

García Reina, Luis Felipe. (2018). Asistente virtual tipo chatbot (Tesis de grado). Recuperado de: https://repository.ucatolica.edu.co/bitstream/10983/17726/1/ASISTENTE%20VIRTUAL%20TIPO%20CHATBOT_final.pdf

Gómez Róspide, Celia. (2012). Agente virtual inteligente de ayuda al aprendizaje (Tesis de grado). Recuperado: https://www.academia.edu/11526483/AGENTE_VIRTUAL_INTELIGENTE_DE_AYUDA_AL_APRENDIZAJE_VIRTUAL_AGENT_ORIENTED_TO_ELEARNING_PROCESSES_Author_Celia_G%C3%B3mez_R%C3%B3spide

Machado, Luis Felipe Redrobán. (2019). Desarrollo de un chatbot como asistente de venta (Tesis de Maestría en Inteligencia Artificial). Recuperado:https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/10206/Machado%20Redrob%C3%A1n%2C%20Luis%20Felipe.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Orozco-González, Martha; Panizza, Luciano; Vegega, Cinthia; Pytel, Pablo; Pollo-Cattaneo, Ma. Florencia. (2019). Metodología de implementación de un chatbot como tutor virtual en el ámbito educativo XXII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2020, El Calafate, Santa Cruz). 873-877. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/103870

Gutiérrez Siliceo, José María. (2019). Desarrollo de chatbots con entornos de código abierto (Tesis de grado). Recuperado:https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/16456/418113.pdf?sequence=1&isAllowed=y

León Espinosa, Maikel; García Valdivia, Zenaida. (2008). La Inteligencia Artificial en la Informática Educativa. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales. 5(10), 11-18. Recuperado: http://laboratorios.fi.uba.ar/lie/Revista/Articulos/050510/A2mar2008.pdf

Meza de Luna, Miguel Angel. (2010). Inteligencia artificial aplicada a objetos de aprendizaje a través de la tecnología del chatbot experto en temas especificos (Tesis de doctorado). Recuperado: http://bdigital.dgse.uaa.mx:8080/xmlui/handle/11317/667

Illescas, María D. Manzano; López, Noé Vicente; Afonso, Nuno González; Cristofol, Carmen Rodríguez.(2021). Implementation of Chatbot in Online Commerce, and Open Innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and complexity. 7. 125. Recuperado: https://www.mdpi.com/2199-8531/7/2/125/pdf

Rousell, R. (2002). Language use, Personality and True Conversational Interfaces. Artificial Intelligent and Computer Science.

Ruíz Tadeo, Ana Claudia; Guerrero García, Isabel. (2014). Robot Virtual en Orientación Vocacional. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 1(2). Recuperado: https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/142

Shawar Abu, Bayan; Atwel, Eric. (2007). Chatbots: Are they Really Useful?. LDV-Forum 2007, 22 (1), 29-49.Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/220046725_Chatbots_Are_they_Really_Useful

Trivedi, Aarsh; Gor, Vatsal; Thakkar, Zalak. (2019). Chatbot generation and integration:

A review. International Journal of Advance Research Ideas and Innovations in Technology, 5(2), 1303-1311. Recuperado: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/59155694/V5I2-184020190507-93543-1ducwxq-with-cover-page-v2.pdf?Expires=1629427843&Signature=IP~q0uRhJvD88pzwSTXmodZ4Xp44S7Nv06bW62LfYZZKUJ0kJ0cKETYLoBphLqpRKYRzOaJP7LSOHQnl0voXvXTLNI3Oi~vw3jjqr~9e4oZvc4oGtYYAPXTSpzVQ83sSPQNj15zGWJviKM1vin59QaaxFuRqJ88kuF1GKHZ4RfPd92D~qbXTXZt9akAnirKjM5VXah3xLfb7fPVMYuWEzCSD8ASUmemi8NrPqNIsbZOAmK5zxUmYJ3h28KfLwtlBFPGRySKaMnid~L39tUY1xfds9rXRY2mDcx0HV7AaQflJa4BLScQ2OrtZhGpBfEAbeMYWbc91EBhIC5UKyCg__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA

Vila, Eduardo; Lama, Manuel. (2007). Técnicas de la inteligencia artificial aplicadas a la educación. Inteligencia Artificial. Revista Iberoamericana de Inteligencia Artificial, 11(33), 7-12. Recuperado: https://www.researchgate.net/publication/237042218_Monografia_Tecnicas_de_la_Inteligencia_Artificial_Aplicadas_a_la_Educacion

Valero Clavel, Daniel. (2019). Desarrollo de un robot conversacional para redes sociales en el dominio académico (Tesis de maestria). Recuperado: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/96992

Vasconcelos, Marisa; Pinhanez, Claudio; Candello, Heloisa; Donizetti, Thiago Dos Santos. (2017). Bottester : Testing conversational Systems with simulated Users. Recuperado en: https://www.researchgate.net/publication/320734867_Bottester_Testing_Conversational_Systems_with_Simulated_Users

Vallejo Ruiz,Ismael. (2015). Asistente Virtual (chatbot) para la Web de la Facultad de Informática (Tesis fin de grado).Recuperado de: https://eprints.ucm.es/id/eprint/33443/

Zarabia Zuñiga, Omar Humberto. (2018). Ímplementación de un chatbot con botframework caso de estudio, servicios a clientes del área de fianzas de seguros equinoccial (Tesis de grado). https://bibdigital.epn.edu.ec/bitstream/15000/19628/1/CD-9031.pdf.

Published

2021-10-04

How to Cite

Hernández Pérez , M. ., & Llull Céspedes, L. Ángel. (2021). Definition of an engineering process for the development of a chatbot based on established good practices. Revista Cubana De Transformación Digital, 2(3), 90–109. https://doi.org/10.5281/zenodo.5546033

Issue

Section

Sección de Ingeniería de software